Friday 1 July 2011

Kenali Sukan Badminton

Sejarah
Permainan badminton sudah lama wujud sekitar dua ribu tahun lalu. Permainan ini dikenali sebagai Battledore dan Shuttlecock yang mula dimainkan pada zaman Yunani kuno, India dan China. Pada tahun 1600 Battledore dan Shuttlecock dimainkan oleh masyarakat kelas pertengahan di England dan beberapa negara Eropah untuk mengisi masa lapang. Permainan badminton juga dikenali sebagai ”Poon” di India pada tahun 1800. Badminton diberi nama ”Badminton House” di Gloucestershire iaitu kampung halaman ”Duke of Beaufort”. Duke adalah nama gelaran bagi bangsawan eropah pada zaman dulu.
Kejohanan pertama All England diadakan pada bulan Mac 1898 di Guilford. International Badminton Federation (IBF) ditubuhkan pada tahun 1934 dan dianggotai 9 negara iaitu England, Wales, Ireland, Scotland, Denmark, Belanda, Kanada, New Zeland dan Perancis. Dua tahun kemudian India turut menjadi keluarga IBF.
Piala Thomas merupakan kejohanan pertama yang dianjurkan oleh IBF pada tahun 1948. Piala Thomas adalah kejohanan dunia yang melibatkan pemain lelaki. Selepas Piala Thomas diperkenalkan tahun 1948 beberapa kejohanan dunia lain turut dipertandingkan seperti Piala Uber, Sudirman Cup, World Junior dan World Grand Prix Finals. Perlawanan badminton mula dipertandingkan di Sukan Komenwell pada tahun 1966 di Kingston Jamaica. Selepas menjadi acara demonstrasi di Sukan Olimpik Munich tahun 1972, acara badminton secara rasminya di pertandingkan sebagai salah satu acara sukan di Sukan Olimpik Barcelona 1992.
Permainan badminton dahulunya dikenali sebagai bulu tangkis merupakan satu permainan gelanggang yang menggunakan raket dan amat popular di Malaysia. Di Indonesia istilah bulu tangkis masih digunakan. Ia boleh dimainkan secara individu mahupun beregu.
Gelanggang
Gelanggang badminton mempunyai panjang 13.40 meter dan lebar 6.10 meter. Setiap gelanggang digarisi dengan garisan servis panjang, garisan luar ganda, garisan tengah, garisan servis pendek dan net yang berukuran 1.55 meter tinggi.
Gelanggang badminton untuk permainan individu berbeza dengan permainan beregu. Untuk permainan individu garisan luar tidak dikira jika shuttlecock jatuh diluar garisan kedua dalam maka ia dianggap keluar. Dalam permainan beregu pula garisan luar dikira jika servis shuttlecock jatuh di luar garisan servis panjang dikira keluar atau long.
Peraturan Permainan
Peraturan dan undang-undang permainan badminton ditetapkan oleh IBF.
Sistem Pemarkahan
v Tiga pusingan untuk satu permainan dengan kiraan 21 mata.
v Setiap kali serve, pemain akan dapat mata.
v Pada kedudukan mata 20 sama, tambahan dua mata (deuce) akan diberikan kepada pemain.
v Pemain yang dapat menambah dua mata tambahan akan menang .
v Manakala apabila kedua pemain terikat pada 29 sama, pemain yang dapat menambah mata menjadikan kedudukan 30 akan memenangi permainan tersebut.
v Permain yang menang pada set pertama akan memulakan permainan pada set kedua.
Jarak masa antara permainan dan menamatkan permainan
v Apabila pemain mendahului pihak lawan dengan 11 mata, pemain mempunyai 60 saat jarak masa antara perlawanan.
v Jarak masa 2 minit di antara setiap perlawanan dibenarkan.
v Dalam set ketiga, pemain diberi peluang untuk menamatkan perlawanan apabila mendahului dengan 11 mata.
Sistem Kedudukan Pemain Badminton Dunia
Sistem pengiraan mata pemain badminton bagi kedudukan dunia dibahagi kepada lima displin iaitu perseorangan lelaki, perseorangan wanita, beregu lelaki, beregu wanita dan beregu campuran.
Status kedudukan pemain diperakui oleh Badminton of World Federation (BWF). Berikut adalah sistem pengiraan mata bagi pemain perseorangan dan beregu :
v Berjaya mengutip mata bagi kedudukan dunia dalam kejohanan yang disertai
v Kutipan mata bagi kedudukan dunia untuk setiap pemain akan bertambah apabila mereka menyertai dua atau lebih kejohanan dalam masa 12 bulan setahun
v Menyertai setiap kejohanan dan menang dalam kejohanan yang disertai
v Menyertai kejohanan dunia akan mendapat banyak mata sekiranya menang
v Pemain pilihan dilihat melalui kedudukan dunia
v Kelayakan untuk Sukan Olimpik dan kejohanan dunia juga dikira berpandukan kedudukan dunia
Kemahiran Asas Badminton
Terdapat dua cara memegang raket iaitu pegangan hadapan dan pegangan kilas
Pukulan Servis
Terdapat tiga jenis pukulan servis iaitu :
I ) Servis Rendah
v Berdiri sisi, sebelah kaki di hadapan
v Ayun raket ke belakang
v Siku bengkok hampir ke badan
v Tangan kiri pegang bulu tangkis
v Lepaskan bulu tangkis
v Ayun raket pantas ke hadapan
v Pukul bulu tangkis di hadapan kaki kiri
v Pandang ke sasaran
II ) Servis Flik
v Flik bulu tangkis dengan pergelangan tangan di hadapan kaki kiri
v Pukulan bulu tangkis tinggi melepasi pihak lawan
III ) Servis Tinggi
v Berdiri sisi, sebelah kaki di hadapan
v Ayun raket tinggi ke belakang
v Pegang bulu tangkis tinggi di paras hadapan muka
v Lepaskan bulu tangkis
v Ayun raket ke hadapan dengan lengan diluruskan
v Pandang bulu tangkis
IV ) Pukulan Hadapan
v Pandang bulu tangkis
v Ayun raket ke belakang
v Sebelah tangan lagi diluruskan
v Ayun raket dengan tangan lurus
v Pukul bulu tangkis pada jangkauan yang tinggi
V) Pukulan Kilas
v Pandang bulu tangkis
v Kaki kanan menyilang ke kiri
v Kilas raket separa bahu
v Pukul bulu tangkis
VI) Pukulan Lob
v Kemahiran pukulan hadapan boleh digunakan untuk melakukan pukulan lob. Pukulan ini digunakan untuk memaksa pihak lawan
bergerak jauh ke belakang gelanggang.
VII) Pukulan Smesy
Pukulan smesy boleh digunakan ketika bulu tangkis berada tunggi di udara. Ia digunakan untuk menamatkan rally. Sasaranyan ialah ke ruang kosong gelanggang lawan.
v Berdiri sisi, sebelah kaki di hadapan
v Ayun raket ke belakang dengan siku bengkok
v Sebelah tangan lagi lurus ke atas
v Pukul bulu tangkis dengan pantas
Kejohanan Badminton
Piala Thomas
Kejohanan Piala Thomas adalah kejohanan utama badminton peringkat antarabangsa bagi berpasukan lelaki. Kejohanan ini diadakan dua tahun sekali. Kejohanan ini diberi nama Piala Thomas bersempena dengan nama Presiden IBF Sir George Alan Thomas yang menderma piala ini pada tahun 1939. pertandingan pertama berlangsung pada tahun 1948-1949. kejohanan pertama diadakan di Queen’s Hall, Preston, England. Malaysia pada ketika itu dikenali sebagai Malaya telah memenangi kejohanan pertama ini dengan menumpaskan Denmark 8-1 pada perlawanan akhir. Sejak itu Piala Thomas sentiasa dimenangi oleh pasukan-pasukan dari Asia.
Indonesia memenangi Piala Thomas sebanyak 13 kali diikuti China sebanyak enam kali dan Malaysia lima kali. Manakala Denmark yang berjaya mara ke perlawanan akhir sebanyak lapan kali namun belum pernah sekali pun memenangi kejohanan ini.
Bagi 12 siri pertama kejohanan ini sehingga tahun 1982, kejohanan ini berlangsung selang tiga tahun sekali. Namun mulai tahun 1984 kejohanan ini telah diadakan setiap dua tahun dan diadakan bersama-sama dengan Piala Uber di lokasi dan masa yang sama.
Pusingan kalah mati yang akan menentukan juara dalam lima perlawanan iaitu tiga perseorangan dan 2 beregu pada setiap satu peringkat. Pasukan pertama yang berjaya memenangi tiga perlawanan pertama akan mara ke pusingan berikutnya.
Piala Uber
Piala Uber ialah sebuah trofi yang dianugerahkan kepada pasukan badminton wanita terbaik dunia. Piala ini didermakan oleh H.S. Uber, seorang pemain badminton wanita dari England pada tahun 1956-1957. Piala Uber adalah kejohanan badminton bagi berpasukan wanita.
Pertandingan Piala Uber yang pertama diadakan di Lytham St. Annes di Lancashire, Britain pada tahun 1957. hal ini timbul kerana desakan supaya dianjurkan satu kejohanan antarabangsa untuk wanita seperti Piala Thomas. Pasukan dari Amerika Syarikat telah memenangi kejohanan pertama selepas menewaskan Denmark 6-1 pada perlawanan akhir. Hanya empat negara sahaja yang berjaya memenangi Piala Uber iaitu Amereka Syarikat, Jepun, China dan Indonesia.
Piala Sudirman
Piala Sudirman ialah kejohanan badminton campuran dunia yang diadakan setiap dua tahun. Terdapat lima perlawanan bagi setiap pusingan iaitu perseorangan lelaki dan wanita, beregu lelaki dan wanita dan beregu campuran. Piala ini dinamakan sempena nama Dick Sudirman iaitu bekas pemain Indonesia. Beliau juga merupakan pengasas Persatuan Bulu Tangkis Indonesia ( PBSI). Kejohanan pertama diadakan di Istora Gelora Bung Karno, Jakarta, Indonesia pada 24-29 Mei 1989.
Tiada hadiah berupa wang dalam kejohanan ini buat pemain. Mereka bermain bagi menaikkan nama negara yang diwakili untuk memperbaiki kedudukan mereka dalam ranking IBF.
Indonesia merupakan negara pertama yang mencadangkan penubuhan kejohanan ini pada tahun 1986. Sepanjang kejohanan ini berlangsung Cuma lima negara yang berjaya mara ke perlawanan separuh akhir iaitu China, Indonesia, Korea Selatan, Denmark dan England.
Pasukan China paling banyak memenangi piala ini pada tahun 1995, 1997, 1999, 2001, 2005 dan 2007. Korea Selatan memenangi piala ini sebanyak tiga kali pada tahun 1991, 1993 dan 2003. Indonesia pula hanya menang pada tahun 1989. Piala ini tidak pernah dimenangi oleh negara lain selain dari Asia.
Format Piala Sudirman

Piala Sudirman merupakan kejohanan antarabangsa yang tidak memerlukan pusingan kelayakan. Pertandingan ini dibahagi kepada tujuh kumpulan. Hanya pasukan dari kumpulan pertama sahaja yang berpeluang untuk membawa pulang Piala Sudirman sementara pasukan dari kumpulan yang lain hanya bermain dalam kejohanan ini untuk tujuan promosi sahaja. Mana-mana pasukan yang mengutip mata terendah untuk setiap kumpulan akan disingkirkan.

No comments:

Post a Comment